Som nytt medlem i Alpingruppa i Lørenskog Skiklubb har du sikkert en rekke spørsmål. Vi har på denne siden sammenfattet en del informsjon vi håper du kan ha nytte av.

INNMELDING:

Spørsmål om treninger, kostnader og innmelding sendes på mail til: alpint@lorenskogski.no

KOSTNADER:
Medlemskontingenten i Lørenskog Skiklubb er pt. kr. 650,- pr. år for familiemedlemskap. I tillegg kommer den enkeltes treningsavgift. For Alpingruppas del er dette pt. kr. 2000 for barn under 10 år og kr. 3500 for barn over 10 år.

Klubben gir samlingstøtte til alle utøvere som deltar på klubbens anbefalte samlinger.

TRENING:
Fra sesongstart 1. mai og gjennom sommeren og høsten trener vi både ute og inne i gymsaler. Vi benytter mange ulike områder og fasiliteter. Eksempelvis drar vi på treningsamling på Rjukan, klatrepark og kabelparken i Hamar for å nevne noen.

Vi trener også året rundt på SNØ, ca. 1 dag i uka, og noen helgesamlinger.
Fra rundt 1. desember pleier bakkene i nærområdet å begynne å åpne, og da kommer vi oss ut. Bakker som Marikollen og Varingskollen er bakker vi benytter.

Alle er velkommen på trening. Minstekravet er at løperen selv kan kjøre heisen, og å kjøre ned bakken på forsvarlig vis. For de aller minste som ennå ikke mestrer dette kan vi anbefale vår skiskole som et gir et godt grunnlag for å bli med videre i treningsgruppene.

UTSTYR:
Riktig og funksjonellt utstyr er viktig. Det betyr ikke at man må skaffe seg det "råeste", nyeste og beste utstyret. Hva slags ski man bør kjøre på er helt avhengig av alder, vekt og ferdigheter. For de aller yngste og nybegynnere anbefaler vi et par slalåmski (SL). Lengden på disse er også avhengig av ferdigheter, så vi anbefaler at man går i butikker som har kompetanse.

Vi arrangerer et gigantisk bruktmarkedsalg hver høst, hvor store deler av våre løpere kjøper og selger utstyr. Her kommer du i kontakt med mange av våre medlemmer, foreldre og løpere, du får gode tips og godt utstyr til en rimelig pris. Av kommersielle forhandlere kan vi anbefale Torshov Sport i Oslo, og Glømmi Sport i Nittedal.

RENN OG KONKURRANSER:
Det arrangeres mange renn gjennom sesongen for gutter og jenter i alle aldersklasser. Vi arrangerer også et stort renn hvert år i Marikollen. I tillegg gjennomfører vi et klubbmesterskap for alle medlemmer i Lørenskog Skiklubb - Alpint.

På noen utvalgte renn har vi med egne trenere som tar barna med på besiktigelse av løypa før rennet, og som er til stede på toppen for å gi instruksjoner og gode råd.

Vi er som regel mange fra klubben på de fleste renn i nærområdet, så det er alltid mange kjente og god stemning. Møt frem senest en time før start.

FORELDREROLLEN:
Ivrige foreldre er et gode i en idrett som er så ressurskrevende som alpint. Men (over)ivrige foreldre kan også være en belastning for såvel barn som trenere.
Både trener og klubbens styre tåler godt diskusjoner om opplegg og strategi, men ikke i bakken i barnas påhør.
I bakken er det trenerne som trener, og ikke foreldre. Vi kan bidra med å ploge vekk løssnø, bære porter, ta ned løype og ellers hjelpe trenerne med praktiske gjøremål, så kan de konsentrere seg om sine oppgaver, å instruere barna.

Velkommen til Lørenskog Skiklubb - Alpint.
Ikke nøl med å ta kontakt med en av oss i styret. Kontaktinfo finner du her.